Thursday, July 25, 2013

Untungnyaaaaa.... menanam serai

WHY?????? sebab serai adalah herba yang kita selalu gunakan dalam masakan khususnya orang-orang di Malaysia nih. Masak tomyam, paprik, lemak cili api, gulai, rendang, kari, kerabu....semuanya guna serai. As for me, saya selalu guna serai untuk masak sardin goreng, ayam goreng rempah, singgang sotong dan macam2 lagila.

Bayangkan kalo kita beli di pasar, harga dalam rm1 ke rm2 seikat. Seikat adalah 10 batang serai segar kalo beli kat pasar tani atau tamu. Cuba kalo beli dekat pasar raya. Seikat adala 3 batang, tak pun up sikit 4 batang serai KECUT. Harga RM1 ke RM2. Erm, nak guna untuk masak sebatang dua je, yang lain masukla dalam fridge. Lepas seminggu nak masak lemak, buka2 peti, cari serai beli last week, bile da jumpa, tengok2 da kering dan kecut keriut. Sesuai untuk stok tong sampah je. Terpaksala pergi kedai, beli pulok serai baru.

Cube kalo tanam sendiri. Time nak guna baru ambik, ambik pun ikut keperluan je, tak perlu membazir. Tuai pulak serai segar, ditanam secara organik dan bebas racun perosak. Suka tak..suka tak...mestilah suka kannn.
Maka, saya menyeru semua.. Jom kita tanam serai...meh sat layan gambar serai di kebunkome......



Entry di atas bukan bertujuan untuk menunjuk-nunjuk, riak atau berlagak yer..tidak sesekali terlintas di hati. Juz share my thought and opinion...hehhhehhe..

6 comments:

  1. memang betul, serai sangat mahal sekarang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yer,nak pakai sebatang dua je, tapi kene beli seikat..

      Delete
  2. ya saya sgt setuju,serai sgt berguna,tula nak guna tkbyk mana pun,tmbah kalo 4 branak mcm saya,..tapi tula kadang2 ralit smpai serai pun dah memupus,..haha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. serai memang akan memupus bila sampai masanya,kalo dah nampak tanda2 nak pupus tuh, cuba gali, pastu bahagikan rumpun dan tanam, insyAllah bekalan serai tak putus

      Delete
  3. Assalamualaikum,

    Cantik pertumbuhan serai tu,guna baja tak?

    ReplyDelete
  4. letak jugak sekali-sekala bila sempat, ni gambar lama, kalau yang terkini lagi besar rumpun dia

    ReplyDelete