Tuesday, July 30, 2013

Kentangku berisi

Rupa-rupanya  eksperiment saya tanam kentang menjadi. Masa mula2 tanam, besar harapan saya yang pokok ni akan berubi dengan banyaknya. Kononnya nanti tak payah dah beli kentang bila nak masak dan boleh guna stok sendiri anytime. Perkembangan awal memang bagus, hampir semua tunas kentang yang saya tanam dalam beg kitar semula tumbuh rancak dan keluarkan daun. Tapi hari demi hari, minggu demi minggu, bulan demi bulan, satu persatu anak pokok kentang melayu, last-last mati. Saya pun tak mengharap lah yang pokok kentang saya akan berubi, tapi hujung minggu lepas, masa tengah plan nak tambah tanah dalam patch tepi pondok, saya pun ambiklah beg kitar semula yang saya guna untuk tanam kentang tapi dah tinggal tanah semata. Saya pun scoop la tanah dalam tu letak kat patch. Scoop punya scoop, terkeluar sebiji kentang yang bersaiz sangat comel nih.


Bila letak atas tapak tangan, terserlah betapa mininya saiz ubi kentang saya. Walaupun begitu, saya sangat puashati sebabnya eksperimen saya tetap menjadi. Lepas ni plan nak try tanam lagi dan lagi dan lagi.....hehhehe.


Kentang nih dah selamat saya karikan dengan daging tulang. Share separuh sorang dengan cinta hati...hihihihik.........

No comments:

Post a Comment